Zabytkowa zajezdnia tramwajowa MPK Dąbie | Fotografia przemysłowa

posted in: Blog | 0

Fotografia_Przemysłowa_Zajezdnia_tramwajowa_wrocław_dabie-Wojciech Dziadosz_0983 ssRozpoczęła się przeprowadzka zajezdni Dąbie przy ul. Wróblewskiego. 24 tramwaje, które wyjechały z niej dzisiaj na trasy, kursy zakończą już w zajezdni przy ul. Słowiańskiej. Pozostałych 21 tramwajów do końca roku przeprowadzi się do zajezdni Gaj i Borek. 

Zajezdnia Dąbie przy ul. Wróblewskiego obsługuje linie nr 1, 2, 4, 9, 10, 17 i 23 . Teraz wozy wyjeżdżające na te linie zostaną skierowane do pozostałych zajezdni. Docelowo 24 składy trafią do zajezdni Ołbin, 9 – do zajezdni Gaj, 12 – na Powstańców Śląskich do zajezdni Borek. Stanie się tak do końca 2014 roku. Wtedy też w związku z przeprowadzką nastąpią zmiany w rozkładach jazdy tramwajów. Co będzie w zlikwidowanej zajezdni przy ul. Wróblewskiego? Tego do końca nie wiadomo. Wiceprezydent miasta Wojciech Adamski mówił oficjalnie, że może to być centrum studenckie, centrum wystawiennicze czy też inny obiekt rozrywkowo-kulturalny.

prw

Trochę Historii: 

zajezdnia dabie wratislaviae

Zajezdnia powstała w związku z otwarciem Hali Stulecia, kiedy magistrat postanowił wydłużyć najstarszą linię tramwajową, pamiętającą jeszcze czasy komunikacji konnej, aż do dzielnicy Dąbie. Prestiżowa, cicha i zatopiona w zieleni dzielnica wymogła na projektantach stworzenia obiektu o niesamowitych walorach architektonicznych. Dlatego do powstania tego zabytku techniki – oprócz żelazobetonu – wykorzystano nieotynkowaną cegłę. Dachy w dużej mierze zostały pokryte szkłem, aby można było pracować przy świetle naturalnym. Współcześnie świetliki współcześnie nie spełniają już jednak swojej funkcji.

Zdjęcie zajezdni z 1943 roku
Fot. Wratislaviae Amici
 

Z taką konstrukcją trudno było utrzymywać ciepło w budynkach, dlatego zostały przebudowane, a część okien zasłonięta. Od wewnątrz został dobudowany taki drugi dach, który izoluje od zimna .

Fotografia_Przemysłowa_Zajezdnia_tramwajowa_wrocław_dabie-Wojciech Dziadosz_0972 Fotografia_Przemysłowa_Zajezdnia_tramwajowa_wrocław_dabie-Wojciech Dziadosz_0973 Fotografia_Przemysłowa_Zajezdnia_tramwajowa_wrocław_dabie-Wojciech Dziadosz_0974 Fotografia_Przemysłowa_Zajezdnia_tramwajowa_wrocław_dabie-Wojciech Dziadosz_0975

prw

Do środka pierwszej z hal wchodzimy przez małe drzwi w wysokiej bramie. Jest to niezwykły obiekt dla fotografa architektury. Na torach nad kanałami stoją niebieskie tramwaje, które mają przegląd, są remontowane lub naprawiane. Pozostałe wożą pasażerów. Na ścianach, na specjalnym stelażu, wiszą tablice kierunkowe, które potem trafiają do tramwajów. Mimo wielu przeróbek budowlanych hala zachowała swój pierwotny klimat.

Fotografia_Przemysłowa_Zajezdnia_tramwajowa_wrocław_dabie-Wojciech Dziadosz_0978 Fotografia_Przemysłowa_Zajezdnia_tramwajowa_wrocław_dabie-Wojciech Dziadosz_0979 Fotografia_Przemysłowa_Zajezdnia_tramwajowa_wrocław_dabie-Wojciech Dziadosz_0980 Fotografia_Przemysłowa_Zajezdnia_tramwajowa_wrocław_dabie-Wojciech Dziadosz_0981

 

prw

Do drugiej hali idziemy przez warsztaty i przestrzeń przemysłową. W nich naprawia się wózki tramwajowe regeneruje pantografy: sprawdza, smaruje i czyści. Musimy jeszcze minąć małe drzwi i wchodzimy od tyłu do kolejnej hali. Jest jeszcze piękniej, jakby cofnąć się w czasie. Na torach witają nas odrestaurowane zabytkowe tramwaje. Każdy niesamowity na swój sposób.

Fotografia_Przemysłowa_Zajezdnia_tramwajowa_wrocław_dabie-Wojciech Dziadosz_0982 Fotografia_Przemysłowa_Zajezdnia_tramwajowa_wrocław_dabie-Wojciech Dziadosz_0983 Fotografia_Przemysłowa_Zajezdnia_tramwajowa_wrocław_dabie-Wojciech Dziadosz_0985 Fotografia_Przemysłowa_Zajezdnia_tramwajowa_wrocław_dabie-Wojciech Dziadosz_0986 Fotografia_Przemysłowa_Zajezdnia_tramwajowa_wrocław_dabie-Wojciech Dziadosz_0987 Fotografia_Przemysłowa_Zajezdnia_tramwajowa_wrocław_dabie-Wojciech Dziadosz_0988

Fotografia_Przemysłowa_Zajezdnia_tramwajowa_wrocław_dabie-Wojciech Dziadosz_0990 Fotografia_Przemysłowa_Zajezdnia_tramwajowa_wrocław_dabie-Wojciech Dziadosz_0991 Fotografia_Przemysłowa_Zajezdnia_tramwajowa_wrocław_dabie-Wojciech Dziadosz_0992

 

prw

To właśnie tutaj stacjonują wycieczkowe składy „Baba Jaga”, „Mikołaj”, „Juliusz” czy „Jaś i Małgosia”. Za nimi stoi równie zabytkowy pojazd techniczny, który ciągle służy MPK . Przez okna i drzwi wpada światło, a w kałużach odbijają się elementy konstrukcji budynku. W rogu stoją naprawione wózki i czekają na zamontowanie. Są też podnośniki i pantografy. Nad nami na stalowych żebrach wisi łańcuszek równoległych lamp.

Czas wychodzić, bo jeszcze na zewnątrz sporo do zobaczenia. Idziemy za budynki zajezdni na tory odstawcze. Są ślepe i nie okrążają hal, dlatego każdego poranka i wieczora zjeżdżające i wyjeżdżające na trasy tramwaje muszą być odpowiednio rozstawione. Tak, aby potem szybko i w dobrej kolejności wystartować na przystanki.

Przechodzimy jeszcze przez plac zajezdni, gdzie na każdym kroku natrafiamy na ślady przeszłości: oryginalne słupy trakcyjne, stare niemieckie krzyżownice, czy słupki przystankowe sprzed kilkudziesięciu lat.

Fotografia_Przemysłowa_Zajezdnia_tramwajowa_wrocław_dabie-Wojciech Dziadosz_0994 Fotografia_Przemysłowa_Zajezdnia_tramwajowa_wrocław_dabie-Wojciech Dziadosz_0995 Fotografia_Przemysłowa_Zajezdnia_tramwajowa_wrocław_dabie-Wojciech Dziadosz_0996